Struktur Organisasi
Tiap-tiap seorang “Laja Levou”
menentukan kawasan-kawasan bagi anak-anak buahnya bertanam padi bukit, bertanam
pokok-pokok buah dan bertanam tanaman lain serta tempat mendapatkan hasil-hasil
hutan. Kawasan-kawasan Sungai Segaham, Sungai Tebavan, Sungai Menjawah, Sungai
Daguai, Sungai Nian, Sungai Semengueang, Sungai Muma, Sungai Batou, Sungai
Kita, Sungai Ha, Sungai Koyan, Sungai Penyuen, Sungai Dangeang, Kawasan Giam
Bakun, Sungai Aya dan Sungai Beluit adalah kawasan-¬kawasan di mana kaum
Kejaman telah selalu berpindah-randah menerokai hutan tempat bercucuk tanam
serta mendapatkan hasil-hasil hutan. Namun, sistem perhambaan telah lama
dihapuskan setelah kaum ini dikatakan dikatakan didatangi oleh Mubaligh
Kristian dan mereka semua mulai memeluk agama Kristian serta mempercayai
kesamarataan hak. Sekarang, rumah
panjang masih dipimpin oleh “Laja Levou” namun tiada lagi sistem perhambaan. “Laja
Levou” hanya bertindak sebagai wakil pentadbir kerajaan di rumah panjang dan
tidak berkuasa untuk menyuruh anak-anak buahnya untuk melakukan tugasan harian
untuk beliau. Tiap-tiap seorang “Laja Levou” menentukan
kawasan-kawasan bagi anak-anak buahnya bertanam padi bukit, bertanam
pokok-pokok buah dan bertanam tanaman lain serta tempat mendapatkan hasil-hasil
hutan. Kawasan-kawasan Sungai Segaham, Sungai Tebavan, Sungai Menjawah, Sungai
Daguai, Sungai Nian, Sungai Semengueang, Sungai Muma, Sungai Batou, Sungai
Kita, Sungai Ha, Sungai Koyan, Sungai Penyuen, Sungai Dangeang, Kawasan Giam
Bakun, Sungai Aya dan Sungai Beluit adalah kawasan-¬kawasan di mana kaum
Kejaman telah selalu berpindah-randah menerokai hutan tempat bercucuk tanam
serta mendapatkan hasil-hasil hutan.
No comments:
Post a Comment